Sophie Willekens |
Er is een nieuw Vlaams regeerakkoord. Daarin maakt de kersverse regering bekend welke plannen ze de komende jaren hebben voor Vlaanderen. Uiteraard scanden we dit op het thema handicap. Hieronder alvast een korte samenvatting van de 3 hoofditems: welzijn, onderwijs en vervoer:
We zijn opgetogen te vernemen dat er fors geïnvesteerd zal worden in welzijn, en in het bijzonder voor mensen met een handicap. We zijn benieuwd op welke manier dit uitgerold wordt binnen de huidige kaders van de persoonsvolgende financiering en ondersteuning voor minderjarigen. Wij lezen dat er 478 miljoen euro extra voorzien wordt. Voor prioriteitengroep 1, de mensen met de dringendste ondersteuningsvragen, komt er een systeem van open end-financiering. Dat betekent dat de middelen mee omhoog gaan als de noden in de groep stijgen. Daarnaast gaat er 200 miljoen euro naar prioriteitengroepen 2 en 3. Op welke manier de 200 miljoen daar ingezet zal worden, is voorlopig nog een vraagteken. Kannet is grote voorstander van het vraaggestuurde systeem van persoonsvolgende financiering en het PAB, waardoor mensen op maat hun ondersteuning kunnen organiseren en hoopt dat dit ook verder gerealiseerd wordt voor zowel minderjarigen als de wachtenden in groep 2 en 3.
Het regeerakkoord spreekt ook over snel meer toegankelijke haltes. Dat komt mensen met een handicap die het reguliere openbaar vervoer gebruiken zeker ten goede. De verantwoordelijkheid voor de uitrol wordt gelegd bij de vervoerregioraden, 15 lokale samenwerkingen waarbinnen mobiliteitsbeleid voor die regio uitgetekend wordt. Wij hopen dat elke regio het belang van de toegankelijkheid in ziet en er geen grote verschillen tussen de regio’s onderling zullen ontstaan. Daarnaast blijft Kannet het belang van aangepast vervoer benadrukken: voor sommige mensen zal regulier vervoer bij bepaalde omstandigheden of zelfs nooit een oplossing zij. Zij hebben recht op voldoende kwalitatief aangepast vervoer om ergens te geraken. De Vlaamse regering wil deze legislatuur de werking van de DAV’s en MAV’s inkantelen in het flexplusvervoer. Voor de globale visie een goede zaak. Wij zijn een beetje terughoudend omdat het aangepast vervoer dan ook onder de vleugels van de vervoerregioraden komt. En hopen opnieuw dat zij het belang van het aangepast vervoer zullen inzien.