Wat verwachten mensen met een verstandelijke handicap al dan niet van een gids?
Hoe maak je een rondleiding inclusief?
We geven je handige tips die je onmiddellijk kan gebruiken om een rondleiding aan te passen zodat ook mensen met een verstandelijke handicap kunnen volgen. Je kan ook het volledige vormingspakket downloaden.
Concrete tips
Methodische aanpassingen
- Ga in gesprek met de deelnemers, stel enkele vragen, op die manier ontdek je best op welk niveau je kan gidsen.
- Gebruik visueel materiaal (foto’s en prenten) als ondersteuning van wat je vertelt.
- Laat mensen ‘beleven’ via de zintuigen: proeven, ruiken, voelen of via een een doe-activiteit.
- Breng structuur aan. Als je iets uitlegt, doe het dan stap voor stap.
- Bouw herhaling in.
- Bouw pauzes in, zorg voor afwisseling tussen drukke en rustige momenten.
- Zorg voor variatie tussen luisteren, kijken en doen. Gebruik naast uitleg andere werkvormen zoals zoek-opdrachten.
- Stimuleer de deelnemers, vertrek vanuit een positieve ingesteldheid. Sta enthousiast in de groep en reageer waarderend.
- Zoek aanknopingspunten uit het dagelijkse leven van de deelnemers. Vraag naar hun ervaring.
- Evalueer in het moment zelf, zodat je de rondleiding verder kan aanpassen aan de doelgroep.
Praktische aanpassingen
- Beperk de duur van de rondleiding.
- Werk met kleine groepen van maximum tien personen.
Communicatie tips
- Vermijd moeilijke woorden, moeilijke uitleg en opsommingen.
- Spreek in korte zinnen.
- Spreek niet te snel.
- Vermijd abstracte begrippen en woordspelingen.
- Spreek mensen persoonlijk aan en ga na of ze je begrepen hebben.
- Vermijd cijfers en data, geef concrete verwijzingen. Zeg bv. “in de tijd van jullie grootouders”.
- Geef uitleg in het nu-moment. Geef uitleg bij het voorwerp zelf.
- Gebruik geen kindertaal of verkleinwoorden.
- Humor is een goede werkmethode.
Een goede gids
- Is vriendelijk, geduldig en eerlijk.
- Gaat respectvol en op een volwassen manier om met mensen met een verstandelijke handicap.
- Spreekt rechtstreeks tot hen, ook al is er een begeleider bij.
- Heeft oog voor verschillen tussen mensen.
- Past zijn tempo aan aan het tempo van de groep.
- Heeft respect voor de zelfstandigheid, hulp is niet altijd nodig.
- Vraagt hoe hij kan helpen, laat mensen zelf beslissen of ze willen deelnemen aan een activiteit.
Dit vormingspakket kwam tot stand in samenwerking met Pasform vzw.
Nog vragen? Neem contact op.