Op welke budgetten of sociale voordelen heb je recht? Kannet biedt je antwoord op jouw financiële vragen.
Met de EDC kan je als persoon met een handicap genieten van voordelen bij cultuur-, sport- of vrijetijdsactiviteiten. De kaart is voorlopig enkel geldig in België, Cyprus, Estland, Finland, Italië, Malta, Slovenië en Roemenië.
Met de European Disability Card (EDC) kan je bij de deelnemende partners zoals musea, pretparken, toeristische verblijven…, genieten van bepaalde maatregelen om je bezoek te vergemakkelijken (kortingen, brochures in eenvoudige taal, vlottere toegang tot attracties, assistentie, gespecialiseerde gidsen,...) Je vindt alle aanbieders op de website van European Disability Card.
Je kan de kaart aanvragen als je erkend bent:
Heb je een erkenning als persoon met handicap na januari 2024 dan krijg je de kaart automatisch toegestuurd.
Maar ben je voor januari 2024 erkend als persoon met handicap, dan moet je zelf een EDC aanvragen. Je vindt de procedure op de website van de Vlaamse overheid.
De vernieuwing van de EDC verloopt in alle gevallen automatisch.
Kreeg je toch geen kaart of ben je de kaart kwijt? Dan kan je een duplicaat aanvragen via het e-loket mijnvaph.be. Log daarvoor in op mijnvaph.be, klik in het uitklapmenu op Profiel, en vervolgens op Overzicht.
Het Vlaams Agenschap voor Personen met een Handicap of VAPH geeft tegemoetkomingen voor hulpmiddelen en aanpassingen. Een tegemoetkoming voor hulpmiddelen en aanpassingen moet je aanvragen. Ga naar hun website voor meer informatie.
Op de hulpmiddelendatabank van het VAPH vind je informatie over hulpmiddelen en aanpassingen die door mensne met een handicap en hun verzorgers of begeleiders gebruikt kunnen worden. Dat een hulpmiddel in de databank is opgenomen, betekent dat niet dat het VAPH het ook automatisch terugbetaald. Ook de kwaliteit van het product of de dienstverlening van de leverancier is niet gegarandeerd. Voor de aankoop van een hulpmiddel moet je zelf contact opnemen met de verkoper van jouw keuze.
Als persoon met een handicap kan je in aanmerking komen voor het sociaal tarief. Hiervoor dien je in de meeste gevallen zelf niets voor te doen. Het wordt namelijk automatisch toegekend als je
Ook als je een leefloon ontvangt of een inkomensgarantie voor ouderen kan je hier recht op hebben. In dit geval krijg je een papieren attest toegestuurd dat je aan je leverancier kan bezorgen.
Meer informatie vind je op de website van Social Security.
Hulpmiddelen kunnen iemand met een handicap helpen om zo zelfstandig mogelijk te leven. Het aanbod aan beschikbare hulpmiddelen en aanpassingen is heel uitgebreid. Er bestaan hulpmiddelen om je mobiliteit te bevorderen, de beperkingen aan je zicht of gehoor te verbeteren, je woning of wagen aan te passen enz.
In de databank Vlibank kan je op zoek gaan naar het hulpmiddel dat het best bij jou past. De refertelijst van het VAPH geeft je dan weer een opsomming van welk soort hulpmiddel en voor welk bedrag er een tussenkomst mogelijk is.
Aanpassingen en hulpmiddelen zijn vaak duur en een extra kost voor wie ze nodig heeft. Om tegemoet te komen aan deze (meer)kosten kan je als persoon met een handicap aanspraak maken op een financiële tussenkomst.
Afhankelijk van het soort hulpmiddel en de gebruikssituatie zijn er verschillende instanties waarbij je kan aankloppen:
Het VAPH is bevoegd voor hulpmiddelen en aanpassingen in de thuissituatie, voor innovatieve en bijzondere hulpmiddelen en voor sommige onderhouds- en herstellingskosten aan hulpmiddelen. Om in aanmerking te komen voor een financiële tussenkomst van het VAPH moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en moet je zelf een aanvraag indienen.
Het VAPH is in de regel niet bevoegd voor mobiliteitshulpmiddelen. Ook komt het VAPH enkel tussen in de kosten die een persoon met een handicap méér heeft dan iemand zonder handicap in dezelfde situatie. Niet elk hulpmiddel of elke aanpassing is dus zomaar terugbetaalbaar.
Sinds 1 januari 2019 zijn mobiliteitshulpmiddelen een bevoegdheid van de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB). In tegenstelling tot het VAPH is er geen leeftijdsgrens bepaald, maar je handicap moet van definitieve aard zijn. Dit wil zeggen dat je geen tussenkomst kan krijgen voor een rolstoel omdat je bijvoorbeeld een gebroken been hebt en hierdoor moeilijkheden hebt om je te verplaatsen.
Hoe je de aanvraag verloopt en wat de voorwaarden zijn, vind je op de website van de Vlaamse sociale bescherming.
Heb je nood aan hulpmiddelen of aanpassingen op de werkvloer dan kan je werkgever bij de VDAB (Vlaamse Dienst Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) aankloppen voor een tussenkomst in de kosten. De dienst arbeidshandicap zal je vraag onderzoeken en al dan niet een tussenkomst verlenen. Dit kan oa. gaan om arbeidspostaanpassingen zoals kleding, gereedschap enz.. of ondersteuning door een tolk.
De directie van je school kan een aanvraag indienen voor hulpmiddelen bij het Agentschap voor onderwijsdiensten als een leerling of student met een functiebeperking die les volgt in het gewone onderwijs nood heeft aan specifieke ondersteuningmiddelen.
Is je handicap een gevolg van een ongeval of beroepsziekte dan zal je in eerste instantie naar je verzekeringsmaatschappij moeten stappen om de kosten die voortvloeien uit het ongeval of de beroepsziekte te vergoeden.
Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden ken je misschien nog onder de oude naam ‘mantelzorgpremie’ of ‘zorgverzekering’. Dit zorgbudget krijg je als je veel zorg nodig hebt. Dit zijn bijvoorbeeld ouderen die in een woonzorgcentrum wonen of mensen die thuis veel extra ondersteuning nodig hebben. Je vraagt het aan bij je Zorgkas. De Zorgkas is ook de instantie die het uitbetaalt.
Meer info over aanvraag en voorwaarden vind je op de website van de Vlaamse sociale bescherming.
Een zorgkas organiseert in opdracht van de Vlaamse overheid de Vlaamse sociale bescherming. Je betaalt je zorgpremie rechtstreeks aan je zorgkas. Elk Vlaams ziekenfonds heeft een zorgkas en ook de Vlaamse overheid heeft er eentje, nl. de Vlaamse Zorgkas. Zij betalen de zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden.
Het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood ken je misschien nog onder de oude benaming "tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden".
Het is een zorgbudget voor 65+-ers met een beperkt inkomen en gezondheidsproblemen. Het budget bedraagt maximaal 683 euro per maand. Het bedrag hangt af van twee zaken:
Meer informatie over de voorwaarden en de inschaling lees je op de website van de Vlaamse sociale bescherming.
Als je medische situatie veranderd is na de aanvraag, kan je onder bepaalde voorwaarden en binnen de drie maanden na de medische beslissing een heropening van het dossier aanvragen. Breng de Zorgkas hiervan op de hoogte.
Is je medische situatie niet veranderd, maar ben je toch niet akkoord met de beslissing van de Zorgkas, bijvoorbeeld omdat de arts van de FOD niet met alle elementen rekening gehouden heeft? Neem dan contact op met Kannet om te horen of je in beroep kan gaan tegen de beslissing. We schetsen jou het volledige verloop van een beroepsprocedure en begeleiden je door het hele proces.
Een integratietegemoetkoming of IT is bedoeld als compensatie voor de bijkomende kosten die je als persoon met een handicap hebt om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijke leven, dus om te 'integreren'.
Om recht te hebben op een integratietegemoetkoming moet je voldoen aan enkele voorwaarden:
Soms heb je ook als minderjarige recht op deze tegemoetkoming. Je vindt alle voorwaarden op de website van de Directie-generaal Personen met een handicap.
Door het toekennen van het totaal aantal punten val je in een bepaalde categorie. De uitkering waarop je recht hebt, hangt rechtstreeks af van deze categorie, je inkomen en je gezinssamenstelling. Na de beslissing van de FOD ontvang je van hen een attest. Let wel, dit attest kan een beperkte geldigheidsdatum kan hebben.
Kannet kan voor jou een simulatie maken die gebaseerd is op jouw persoonlijke situatie. Neem gerust contact met ons op.
Als je medische situatie veranderd is na de aanvraag, kan je onder bepaalde voorwaarden en binnen de drie maanden na de medische beslissing een heropening van het dossier aanvragen. Breng de FOD Sociale Zaken hiervan op de hoogte.
Is je medische situatie niet veranderd, maar ben je toch niet akkoord met de beslissing van de FOD, bijvoorbeeld omdat de arts van de FOD niet met alle elementen rekening gehouden heeft? Neem dan contact op met Kannet om te horen of je in beroep kan gaan tegen de beslissing. We schetsen jou het volledige verloop van een beroepsprocedure en begeleiden je door het hele proces.
De zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke zorgbehoefte is een extra bedrag bovenop het basisbedrag van het Groeipakket (vroeger gekend als kinderbijslag) en dient om tegemoet te komen aan de extra kosten van de handicap of ondersteuningsbehoefte van je kind. Het groeipakket behoort sinds 1 januari 2019 tot de bevoegdheid van de Vlaamse Regering.
Deze toeslag kan, volgens de actuele wetgeving, ​toegekend worden tot maximum 21 jaar als de voorwaarden vervuld blijven. Wie bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar een zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsnood uitbetaald krijgt, zal door de FOD Sociale Zaken automatisch verzocht worden om een aanvraag voor de inkomensvervangende en integratietegemoetkoming te vervolledigen. Zo wordt alvast onderzocht wat je rechten zijn.
Meer informatie vind je op de website.
Als lid van Kannet krijg je gratis advies over het verloop van de procedure, de voorbereiding, tips voor het onderzoek bij de evaluerende arts, het aanvragen van een herziening, enz.
Neem contact met ons op via onderstaand contactformulier.
Heb je een beslissing ontvangen waarbij je niet akkoord bent over het aantal toekende punten, het bedrag of de toekenningsperiode,... dan kan je via Kannet beroep aantekenen bij de Arbeidsrechtbank. Als lid kan je daarbij rekenen op een voordeeltarief.
Hou er wel rekening mee dat je de beroepstermijn van drie maanden niet overschrijdt!
We helpen je graag verder, neem contact met ons op via onderstaande knop